sidvisningar

Translate

onsdag 18 januari 2012

Lille Bror och Lilla Syster

1
LILLEBROR OCH
LILLASYSTER
Lillebror tog sin lillasyster i handen och
tillsammans gick de bort från den elaka
styvmodern. Framåt kvällen kom de in i en stor
skog. Där satte de sig trötta ned i ett ihåligt träd
och somnade. När de vaknade sken solen redan
varmt i skogen. ”Lillasyster”, sa lillebror, ”jag är så
törstig”. Men den elaka styvmodern var en häxa.
Hon hade följt efter barnen och förhäxat alla källor
och vattendrag i skogen. När nu barnen kom fram
till en källa, hörde de den sorla: ”Den som dricker
mitt vatten kommer att bli en tiger!” Då drack inte
lillebror. När de kom till den andra källan, hörde
de den sorla: ”Den som dricker av mitt vatten
kommer att bli en varg!” Då väntade lillebror tills
han kom till den tredje källan.
Och han drack av den trots att den sorlade: ”Den
som dricker mitt vatten blir ett rådjur!” Så fort de
första dropparna rörde vid hans läppar låg ett
rådjur bredvid källan. Då grät lillasyster. Till slut
flätade hon ett rep av säv och band det om
rådjurets hals. Djupt inne i skogen kom de fram
till ett tomt hus och där stannade de. De trivdes
bra och hade lillebror bara haft sin mänskliga
gestalt, så hade de haft ett härligt liv.
Så levde de länge. Men en dag ställde landets kung
till med en stor jakt. När rådjuret hörde
jakthornen skalla ville han vara med och han bad
så länge om det, att lillasyster till slut släppte ut
honom. ”Men kom hem ikväll”, sa hon ”och för att
jag ska känna igen dig, så ropa: ’Min lillasyster,
släpp in mig!’ ”. Glad sprang rådjuret ut. Kungen
och hans jägare såg djuret, men kunde inte hinna
upp det.
På kvällen ropade rådjuret framför huset: ”Min
lillasyster, släpp in mig!” Då släppte hon in
honom. Nästa dag gick jakten vidare, och åter var
rådjuret med. Men den här gången blev det lätt
sårat i benet och kunde bara springa långsamt. Då
smög sig en jägare efter och såg hur det blev
insläppt i huset, och han berättade allt för kungen.
2
På tredje dagen befallde han jägarna: ”Jaga
rådjuret, men skada det inte”. Han gick själv till
huset och ropade: ”Min lillasyster, släpp in mig!”
Då öppnades dörren och kungen trädde in.
Framför honom stod en flicka som var så vacker,
att han aldrig hade sett något liknande förut. Han
så vänligt på henne och sa: ”Vill du följa med mig
till mitt slott och bli min fru?”
”Åh ja”, svarade flickan, ”men rådjuret måste följa
med, det lämnar jag inte!” Då tog kungen dem
båda med sig till slottet. Där firades bröllopet med
stor pompa. När den elaka styvmodern fick höra
talas om barnens lycka, gav avunden och
missunnsamheten henne ingen ro. Och när
drottningen födde ett vackert gossebarn och
kungen just var på jakt, förklädde hon sig till
kammarjungfru.
Tillsammans med sin dotter dödade hon
drottningen. Sedan fick dottern lägga sig i
drottningens säng. Men när det blev midnatt, såg
barnjungfrun hur den rätta drottningen kom in.
Hon gav barnet mat och skötte om det, klappade
rådjuret och gick igen. Men en natt sa drottningen:
”Hur mår mitt barn? Hur mår mitt rådjur? Nu
kommer jag bara en gång till och sedan aldrig
mer”.
Då berättade barnjungfrun allt för kungen och
följande natt vakade han i barnkammaren.
Drottningen kom som vanligt och innan hon gick,
sa hon: ”Hur mår mitt barn? Hur mår mitt rådjur?
Nu kommer jag bara den här gången och sedan
aldrig mer”. Då ropade kungen: ”Du är min
älskade hustru!” Genom ett under återfick hon i
samma ögonblick livet.
Hon berättade för kungen om det brott som den
elaka häxan och hennes dotter hade begått och
båda brändes på bål. Så snart häxan hade blivit
förvandlad till aska, återfick lillebror sin
mänskliga gestalt. Och nu levde lillasyster och
lillebror lyckliga tillsammans till livets slut.
SLUT